- A programok megfelelnek a 2016-tól érvénybe lépő új számlázási törvénynek?
- Alanyi adómentes vagyok, milyen beállítás szükséges?
- Használhatok többféle számlázó programot párhuzamosan?
- Hogyan jelenthetem be a NAV-hoz a számlázóprogramot?
- Ki kell írni szöveggel a végösszeget a számlán?
- Meg kell különböztetni az eredeti és a másolat példányt?
- Megfelelőség nyilatkozatot kell küldeni a NAV-nak?
- Mi a teendő, ha téves fizetési mód szerepel a számlán?
- Szabad e-mailen számlát küldeni?
- Hol tudom megnézni a NAV Online Számla rendszerrel kapcsolatos kódokat?
A programok megfelelnek a 2016-tól érvénybe lépő új számlázási törvénynek?
2016. január 1-től minden szoftver tartalmazza az új adatszolgáltatási funkciót, amelyet 2016-tól minden számlázóprogramnak kötelezően tartalmaznia kell, és amely lehetővé teszi a számlák XML formátumban történő mentését. További részletek...
Alanyi adómentes vagyok, milyen beállítás szükséges?
Ha alanyi adómentes, akkor a termékek áfakulcsát AAM-re (Alanyi Adómentes) kell módosítani, és akkor a nettó és a bruttó ár azonos lesz, a nyomtatványokon pedig az áfakulcs helyett AAM fog szerepelni. A meglévő termékek áfakulcsát egyszerre is át lehet állítani AAM-re:
1) Lépjen be a Termékek modulba.
2) Válassza a Készlet (Törzs) táblázatot.
2) A menüben válassza a Tömeges ár- és áfamódosítás menüpontot.
3) Azon belül az Eladási áfa tömeges módosítása.
4) Válassza az Összes rekord lehetőséget.
5) Az új áfaértéknek állítsa be az AAM-et.
6) Válassza az OK gombot.
Új termék felvitelekor az áfakulcsot egyszerűen állítsa AAM-re. A program megjegyzi a beállítást és legközelebb automatikusan beállítja.
Használhatok párhuzamosan többféle számlázó programot?
A NAV állásfoglalása: "A jelenleg hatályos jogszabályok nem tartalmaznak előírást arra vonatkozóan, hogy egy adóalany csak egy számlázó programot használhatna. Amennyiben az adózó úgy dönt, hogy több számlázó programot kíván használni, akkor mindegyiknek a használatát be kell jelentenie a SZAMLAZO nevű nyomtatványon."
Arra viszont feltétlenül ügyelni kell, hogy egy cégen belül minden számlázóprogramban eltérő számlaszámtartomány legyen beállítva.
A hivatalos állásfoglalás ide kattintva letölthető PDF formátumban.
Hogyan jelenthetem be a NAV-hoz a számlázóprogramot?
2021.01.01-től nem kell bejelenteni a számlázóprogram használatának kezdetét és végét.
Ki kell írni szöveggel a végösszeget a számlán?
A jelenleg hatályos jogszabályok nem írják elő, hogy a számlán a végösszeget betűvel is szerepeltetni kell, ezért csak a számlaírás idejét növeljük azzal, ha kiírjuk betűvel.
Meg kell különböztetni az eredeti és a másolat példányt?
2010 óta nem kell megkülönböztetni a számla eredeti és másolat példányát. A nemzetgazdasági miniszter rendelete 2010. szeptember 27-ével hatályon kívül helyezte azt a rendelkezést, amely szerint "A számlázó programnak a számla adattartalmának papírra nyomtatása során biztosítania kell, hogy a számla eredeti és másolati példánya egymástól megkülönböztethető, és eredeti példányként csak 1 példányban legyen nyomtatható."
Megfelelőség nyilatkozatot kell küldeni a NAV-nak?
2014 óta a nem kell megfelelőségi nyilatokozat a számlázóprogramokról, mert a 23/2014-es NGM rendelet ezt eltörölte. Ennek ellenére előfordulhat, hogy a NAV kéri. Ebben az esetben kérésre küldünk megfelelőségi nyilatkozatot.
Mi a teendő, ha téves fizetési mód szerepel a számlán?
A fizetési mód nem kötelező eleme a számlának, ezért bármit oda lehet írni, könyvelési szempontból nincs jelentősége, csak egy üzenet a vevőnek és a könyvelőnek, amit törvényileg nem kell betartani. Ezért ha pl. egy átutalásos számlát készpénzzel fizetnek ki, elég, ha jelzi a könyvelőjének a tévedést, ezért nem kell új számlát készíteni, a hibát jogilag senki sem kérheti számon.
Szabad e-mailen számlát küldeni?
Papír alapú számlázó programmal készített számlát törvényileg nem szabad e-mailen küldeni. E-mailen kizárólag elektronikus számlát küldhet, amely elektronikus számlázó programmal lett kiállítva és megfelel az elektronikus számlákra vonatkozó szigorúbb feltételeknek. Ha a papír alapú számlát PDF-ként elküldi a számlabefogadónak, akkor az már elektronikus számlának fog minősülni, de megfelelő digitális aláírás hiányában nem fog megfelelni a törvényi előírásoknak. Részletek és a NAV állásfoglalása a kérdésben...
Hol tudom megnézni a NAV Online Számla rendszerrel kapcsolatos kódokat?
A NAV rendszerével való összeköttetéshez szükséges kódokat a Főmenü > Beállítások > Számla > Online számla menüben lehet megnézni, kivéve a jelszót, mert azt biztonsági okok miatt nem lehet megnézni.
A jelszót a NAV Online Számla rendszerében lehet módosítani, új jelszó megadásával:
- Be kell lépni a NAV Online Számla rendszerébe: https://onlineszamla.nav.gov.hu/home
- Be kell lépni a Felhasználók menübe
- Ki kell választani a technikai felhasználót
- A Részletek oszlopban az ikonra kell kattintani
- A Módosít gombra kattintva lehet új jelszót megadni
Ha nem tudnak belépni a NAV oldalára, új jelszót kell igényelni vagy felvenni a kapcsolatot a NAV-al.