A számlázóprogramokra vonatkozó 23/2014 NGM rendelet 2016 január 1-ével kiegészült egy új feltétellel, amely kötelezővé teszi egy adatszolgáltatási funkció beépítését a számlázóprogramokba. A változtatást a 2/2015 (II. 3) NGM rendelet tartalmazza. Az új funkció neve hivatalosan Adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás. A rendeletről korábbi írásunkban részletesebben is beszámoltunk.

Alapvető tudnivalók

  • Mikor kell használni? Az Adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás funkciót csak akkor kell használnia, ha a NAV kéri. Erre hatósági ellenőrzés esetén kerülhet sor.
  • Milyen adatokat küld a NAV-nak? A program nem küld adatot, a generált XML fájlt Önnek kell átadnia a NAV-nak, a hatóságok által meghatározott módon (e-mail, pendrive, stb...).
  • Csak számlaadatok kerülnek átadásra? Az új funkcióval készített XML állomány kizárólag a számlák adatait tartalmazza. Nem tartalmaz munkalap-, készlet- vagy más adatokat.

NAV által kiadott ismertetők

A NAV 2015 végén két ismertetőt is kiadott az új szabályok értelmezésével kapcsolatban:

Fontos teendők

A NAV a számlákkal együtt ezentúl a számlakibocsátó cég adatait is részekre bontva kéri, ezért új mezők jelentek meg a beállításokban, amelyeket körültekintően kell kitölteni:

  1. Lépjen be a Főmenübe és válassza a Beállítások menüpontot.
  2. Válassza a Szervezet gombot.
  3. Töltse ki az új Számlázással kapcsolatos adatok részt.
  4. Az egyéb adatok részből kitörölheti azokat az adatokat, amelyek a Számlázással kapcsolatos adatok részben már szerepelnek.

A funkció elérése

Az Adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás funkciót a Számla modulon belül a NAV menüpontban találja.

A funkció használata

  1. Lépjen be a Számla modulba.
  2. Az eszköztárban válassza a NAV menüpontot.
  3. Válassza ki az Adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás almenüpontot.
  4. A megjelenő ablakban válassza ki a NAV által kért időszakot és számlaszámtartományt.
  5. Ellenőrizze, hogy a Kötelezően kitöltendő cégadatok fülön az adatok megfelelnek a valóságnak. Ezek az adatok is bekerülnek a NAV-nak készülő XML fájlba.
  6. Kattintson az OK gombra és válassza ki a fájl mentési helyét.
  7. A program jelzi, hogy az XML fájl elkészült. A kész fájlt adja át a NAV-nak.

Bontott címek

A rendelet értelmében a címeket bontott formában kell tárolni, azaz az eddigi egyetlen cím mező helyett több kisebb mező is megjelent: közterület neve, közterület jellege, házszám, épület, lépcsőház, emelet, ajtó. A NAV a címek felbontásával kapcsolatban ellentmondásos közleményeket adott ki, amelyek alapján nem egyértelmű, hogy elvárják-e a címek ilyen jellegű felbontását, viszont a rendelet előírja, ezért nem lehet tőle eltekinteni.

Kötelező termékadatok

Ezentúl ha közlekedési ezközt vagy ásványolajat számláz, kötelezően ki kell töltenie a termék adatlapon található számlázási adatokat.

Kötelező szolgáltatásadatok

Ka közvetített szolgáltatást számláz, a szolgáltatás adatlapon közelezően be kell jelölnie a Közvetített szolgáltatás mezőt.

XML fájl

Az adatszolgáltatás funkcióval készített XML állomány megfelel a 23/2014 NGM rendeletben meghatározott XSD sémának.

 

Látogatók

351586
Ma114
Tegnap132
Ezen a héten1062
Ebben a hónapban1292
Összesen351586
Statistik created: 2018-12-09T19:55:52+01:00

Technológia

Érvényes CSS! A honlap a CSS level 3 alapján érvényesítve

 

-->