A számlázóprogramokra vonatkozó 23/2014 NGM rendelet 2016 január 1-ével kiegészült egy új feltétellel, amely kötelezővé teszi egy adatszolgáltatási funkció beépítését a számlázóprogramokba. A változtatást a 2/2015 (II. 3) NGM rendelet tartalmazza. Az új funkció neve hivatalosan Adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás. A rendeletről korábbi írásunkban részletesebben is beszámoltunk.

Alapvető tudnivalók

  • Mikor kell használni? Az Adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás funkciót csak akkor kell használnia, ha a NAV kéri. Erre hatósági ellenőrzés esetén kerülhet sor.
  • Milyen adatokat küld a NAV-nak? A program nem küld adatot, a generált XML fájlt Önnek kell átadnia a NAV-nak, a hatóságok által meghatározott módon (e-mail, pendrive, stb...).
  • Csak számlaadatok kerülnek átadásra? Az új funkcióval készített XML állomány kizárólag a számlák adatait tartalmazza. Nem tartalmaz munkalap-, készlet- vagy más adatokat.

NAV által kiadott ismertetők

A NAV 2015 végén két ismertetőt is kiadott az új szabályok értelmezésével kapcsolatban:

Fontos teendők

A NAV a számlákkal együtt ezentúl a számlakibocsátó cég adatait is részekre bontva kéri, ezért új mezők jelentek meg a beállításokban, amelyeket körültekintően kell kitölteni:

  1. Lépjen be a Főmenübe és válassza a Beállítások menüpontot.
  2. Válassza a Szervezet gombot.
  3. Töltse ki az új Számlázással kapcsolatos adatok részt.
  4. Az egyéb adatok részből kitörölheti azokat az adatokat, amelyek a Számlázással kapcsolatos adatok részben már szerepelnek.

A funkció elérése

Az Adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás funkciót a Számla modulon belül a NAV menüpontban találja.

A funkció használata

  1. Lépjen be a Számla modulba.
  2. Az eszköztárban válassza a NAV menüpontot.
  3. Válassza ki az Adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás almenüpontot.
  4. A megjelenő ablakban válassza ki a NAV által kért időszakot és számlaszámtartományt.
  5. Ellenőrizze, hogy a Kötelezően kitöltendő cégadatok fülön az adatok megfelelnek a valóságnak. Ezek az adatok is bekerülnek a NAV-nak készülő XML fájlba.
  6. Kattintson az OK gombra és válassza ki a fájl mentési helyét.
  7. A program jelzi, hogy az XML fájl elkészült. A kész fájlt adja át a NAV-nak.

Bontott címek

A rendelet értelmében a címeket bontott formában kell tárolni, azaz az eddigi egyetlen cím mező helyett több kisebb mező is megjelent: közterület neve, közterület jellege, házszám, épület, lépcsőház, emelet, ajtó. A NAV a címek felbontásával kapcsolatban ellentmondásos közleményeket adott ki, amelyek alapján nem egyértelmű, hogy elvárják-e a címek ilyen jellegű felbontását, viszont a rendelet előírja, ezért nem lehet tőle eltekinteni.

Kötelező termékadatok

Ezentúl ha közlekedési ezközt vagy ásványolajat számláz, kötelezően ki kell töltenie a termék adatlapon található számlázási adatokat.

Kötelező szolgáltatásadatok

Ka közvetített szolgáltatást számláz, a szolgáltatás adatlapon közelezően be kell jelölnie a Közvetített szolgáltatás mezőt.

XML fájl

Az adatszolgáltatás funkcióval készített XML állomány megfelel a 23/2014 NGM rendeletben meghatározott XSD sémának.

 

Támogasd természetvédelmi tevékenységünket!

Természetvédelmi tevékenységünket nonprofit módon, teljesen ingyen végezzük, amiből semmilyen bevételünk nem származik. De mi is csak pénzből tudjuk magunkat fenntartani. Azért gyűjtünk, hogy tovább tudjuk folytatni hasznos értékteremtő és értékmegőrző munkánkat, ezért kérünk, ha van rá lehetőséged, támogass minket! Közös érdekünk az ország élővilágának megőrzése és a klímaváltozás elleni küzdelem.

  • 1 000 Ft - egy munkakesztyű ára
  • 5 000 Ft - egy madárodú elkészítése
  • 10 000 Ft - egy veszélybe került növény áttelepítése
  • 20 000 Ft - a parkjainkat védő kerítések egyszeri kaszálása

 

Számlaszámunk: 11749015-28535807 (OTP Bank)

Nevünk: Völgyerdő Nonprofit Kft.

-->