A 2020. július elsejével változott számlázási szabályokkal kapcsolatban sok telefonos megkeresést kaptunk, és összegyűjtöttük a leggyakoribbakat, hogy segítsünk a szabályok közötti eligazodásban.
Mely számlákat kell jelenteni a NAV Online Számla rendszerébe?
Jogszabály szerint nem kell minden számlát jelenteni, kizárólag a belföldi adóalanyoknak kiállított számlákat szabad jelenteni a NAV-nak. A magánszemélyeknek és a külföldieknek kiállított számlákat nem kell és nem is szabad jelenteni.
Mennyi idő van a számlák jelentésére üzemzavar esetén?
A számlákat üzemzavar esetén az üzemzavar elhárulását követő 24 órán belül jelenteni kell, ha az üzemzavar 48 óránál tovább tart, azt az ide kattintva elérhető űrlapon jelezni kell a NAV felé, és legkésőbb a 48 óra leteltekor és az azt követő 24 órán belül manuálisan kell beküldeni az adatokat. Figyelni kell a 3 vagy 4 napos hosszúhétvégékre, ilyen extrém esetekben is maximum 72 óra áll rendelkezésre a pótlásra. Annak nincs jelentősége, hogy a NAV rendszerében, a mi programunkban, vagy az internetszolgáltatásban van az üzemzavar.
Honnan tudom, hogy a számlát jelentette a program?
A számla táblázatokban található Online oszlopban jelzi a program a számla jelentésének státuszát. Ha bármilyen okból nem sikerült a jelentés, arra a program minden esetben felugró ablakban figyelmeztet.
Az Online oszlopban látható számla státuszok jelentése:
- Jelentve: a számla sikeresen jelentve van a NAV Online Számla rendszerében, a program ellenőrizte a jelentés sikerességét.
- Beküldve: a számla adatokat beküldte a program a NAV-nak, és arra vár, hogy a NAV feldolgozza a jelentést. A program néhány percenként lekérdezi és frissíti a feldolgozásra váró jelentések státuszát. Ha a számlánk feldolgozás alatt van, nyugodtan kikapcsolhatjuk a gépünket, mert a NAV már megkapta a jelentendő adatokat.
- Nem jelentendő: a számlát a jogszabályok értelmében nem kell jelenteni, mert vagy magánszemélynek készült vagy külföldi ügyfélnek.
- Feldolgozatlan: a számlát még nem dolgozta fel a program, a feldolgozás pár percen belül megkezdődik. A program néhány percenként végzi a számlák feldolgozását. Lehetőleg addig ne kapcsoljuk ki a számítógépet, amig van feldolgozatlan számla.
- Kapcsolathiba: nincs kapcsolat a NAV rendszerével, mert a NAV rendszere nem működik, vagy a programunk nem tud kapcsolódni az internethez (pl. tűzfal letiltotta a kapcsolódást).
- Szerverhiba: a NAV rendszerében található hiba miatt nem lehetett a számlát jelenteni. Ilyenkor várni kell pár órát, amig a NAV javítja a hibát.
- Beállításhiba: a programban hibásan vannak beállítva az Online Számla kapcsolódáshoz szükséges technikai adatok (technikai felhasználónév, jelszó, XML-kulcsok). A beállítással kapcsolatos útmutatót ide kattintva olvashatja el.
- Programhiba: a program hibája miatt nem lehetett a számlát jelenteni. Ilyen esetben lépjen kapcsolatba velünk az elérhetőségünkön.
- Kézi jelentés: a számla kézi jelentésre van jelölve, ami azt jelenti, hogy a számla adatait nekünk kell kézzel jelenteni az Online Számla honlapján.
A pénztárgép kiváltása esetén szükséges havi adatszolgáltatás (PTGSZLAH nyomtatvány), továbbra is kötelező?
2021.01.01.től már nincs szükség havi adatszolgáltatásra.
Csoportos áfaalany esetén hol kell feltüntetni a csoportos adószámot?
Csoportos áfaalanyoknak kiállított számlán mindig az adószám mezőbe, az egyéni adószám helyére kell írni a csoportos adószámot! Ebben az esetben az egyéni adószámot nem kell feltüntetni.
További kérdések és válaszok...
Az Online Számlával kapcsolatos leggyakoribb kérdések a NAV honlapján, a Kérdések és válaszok menüpontban is választ találhat, amelyet ide kattintva érhet el.