Ügyfélkörömben évente 500 számítógépből legalább 4 gép olyan mértékben meghibásodik, hogy minden adat elveszik róla. A mai számítógépek nem elég megbízhatóak ahhoz, hogy rájuk bízzuk az adatainkat. Az a közhely, mi szerint "az adat, amiről nincs legalább 2 másolat, nem is adat", aktuálisabb, mint gondolnánk!

Készített rendszeresen biztonsági másolatot az adatokról?

Ez az első kérdés, amit fel szoktam tenni. A válasz általában: nem. Pedig ha nincs másolat, akkor nincs mit tenni, a gép  meghibásodásakor nem mindig lehet visszahozni az adatokat. Az ügyfélkörömben több cég több évnyi adatai vesztek már el véglegesen a számítógépek meghibásodása miatt. Pedig minimális időráfordítással megelőzhető lett volna a baj.

Hogyan előzhető meg az adatvesztés?

A megelőzésnek számos módja van:

  1. Biztonsági mentés külső (USB) meghajtóra
  2. Biztonsági mentés hálózati (NAS) meghajtóra.
  3. Biztonsági mentés felhőbe vagy internetes (FTP) tárhelyre.
  4. Teljes meghajtó klónozása.
  5. Háttértároló tükrözése (RAID)

1. Biztonsági mentés külső (USB) meghajtóra

A legegyszerűbb megoldás az adatbázis és a beállítások lementése egy pendrive-ra vagy egy külső merevlemezre naponta egyszer a munka végeztével. A használt külső adathordozó titkosítható is, így nem kell attól félnünk, hogy az adatok illetéktelen kezekbe kerülnek.

1.1. Alkalmi biztonsági mentés

Bármikor készíthet biztonsági mentést az adatbázis és a beállítások mentésével.

Az alkalmi mentés menete a következő:

  1. Főmenü (az ablak bal felső sarkában látható ikon).
  2. Adatbázis mentése / Beállítások mentése.
  3. Mentés helyének kiválasztása (USB meghajtó kiválasztása).
  4. Mentés nyugtázása.

1.2. Automatikus biztonsági mentés

Biztonságosabb, ha rendszeres, automatikus mentést állít be, így nem felejti el a mentést. De ez csak akkor működik, ha a külső meghajtó csatlakoztatva van! Előfordulhat, hogy az USB meghajtó más betűjellel csatlakozik, ebben az esetben a program nem képes elvégezni a biztonsági mentést. Ezért fontos, hogy rendszeresen ellenőrizzük a mentéseket.

Az automatikus mentés beállítása:

  1. Főmenü (az ablak bal felső sarkában látható ikon).
  2. Beállítások menüpont.
  3. Adatbázis gomb.
  4. Biztonsági mentés rész.
  5. Extra biztonsági mentés bekapcsolása.
  6. Mentés helyének kiválasztása (USB meghajtó kiválasztása).
  7. Mentés gyakoriságának beállítása (javasolt: 1-3 nap).

2. Biztonsági mentés hálózati (NAS) meghajtóra

Adatmentésre használhat hálózati meghajtót, vagy más néven NAS-t, és készíthet virtuális meghajtókat a gépein, amelyek helyi lemezként jelennek meg a gépen, de közben a hálózati meghajtóra mutatnak.

Ha a gépekről elérhető a hálózati meghajtó, ugyanúgy beállíthat extra biztonsági mentést a meghajtóra, mint a külső meghajtó esetén, az előző pontban.

3. Biztonsági mentés felhőbe vagy internetes (FTP) tárhelyre

Ha rendelkezik internetes tárhellyel vagy felhő tárhellyel (Google Drive, OneDrive, stb...), létrehozhat meghajtót a tárhelyhez, amivel ugyanúgy elérheti a távoli mappát, mintha az egy merevlemez lenne a gépében. FONTOS: A PROGRAM TELEPÍTÉSI KÖNYVTÁRÁT TILOS FELHŐBE SZINKRONIZÁLNI, MERT ADATBÁZIS SÉRÜLÉSHEZ ÉS ADATVESZTÉSHEZ VEZET!

4. Teljes meghajtó klónozása

A mindennapos vagy heti mentés mellett érdemes néhány havonta egy teljes mentést készíteni a gépről. Ez azzal az előnnyel jár, hogy ha összeomlik a rendszer, akár 20-30 perc alatt újra működőképessé lehet tenni. A gép újratelepítéséhez így nem kell minden egyes programot egyenként újratelepíteni. Ezzel akár egy egész nap munkáját sprórolhatja meg.

Ha az adatok külön partíción vannak, elegendő az adatpartíciót klónozni, ezzel időt spórolhatunk meg. A klónozáshoz használt programok egy részéhez van u.n. "live CD", ami azt jelenti, hogy CD-ről is lehet a gépet indítani.

Klónozó szoftverek

Én személy szerint a CloneZilla szoftvert használom klónozásra, mert Linux rendszerek esetén is használható, de számtalan ingyenes megoldás létezik.

Ezeken az oldalakon talál klónozásra használható programokat:

A YouTube-on is több videó foglalkozik a klónozással. Itt egy példa a CloneZilla használatára:

5. Háttértároló tükrözése (RAID)

Az adatbiztonság növelésére használt tesznológia a RAID, ezen belül is a RAID 1 a leggyakoribb, ami azt jelenti, hogy két párhuzamos meghajtót használnak az adatok tárolására olyan módon, hogy az adatokat egyidejűleg mindkét meghajtón eltárolják. Ilyen módon a meghajtók tartalma megegyezik, és bármelyik meghajtó meghibásodása esetén adatvesztés nélkül folytatódhat a működés.

A RAID 1 beállításáról is találunk magyar cikkeket:

Az angolul értőknek pedig videót is:

Látogatók

288291
Ma122
Tegnap131
Ezen a héten427
Ebben a hónapban4272
Összesen288291
Statistik created: 2017-11-22T19:31:28+00:00

Technológia

Érvényes CSS! A honlap a CSS level 3 alapján érvényesítve