A számlázóprogramokra vonatkozó 23/2014 NGM rendelet 2016 január 1-ével kiegészült egy új feltétellel, amely kötelezővé teszi egy adatszolgáltatási funkció beépítését a számlázóprogramokba. A változtatást a 2/2015 (II. 3) NGM rendelet tartalmazza. Az új funkció neve hivatalosan Adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás. A rendeletről korábbi írásunkban részletesebben is beszámoltunk.
Alapvető tudnivalók
- Mikor kell használni? Az Adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás funkciót csak akkor kell használnia, ha a NAV kéri. Erre hatósági ellenőrzés esetén kerülhet sor.
- Milyen adatokat küld a NAV-nak? A program nem küld adatot, a generált XML fájlt Önnek kell átadnia a NAV-nak, a hatóságok által meghatározott módon (e-mail, pendrive, stb...).
- Csak számlaadatok kerülnek átadásra? Az új funkcióval készített XML állomány kizárólag a számlák adatait tartalmazza. Nem tartalmaz munkalap-, készlet- vagy más adatokat.
NAV által kiadott ismertetők
A NAV 2015 végén két ismertetőt is kiadott az új szabályok értelmezésével kapcsolatban:
Fontos teendők
A NAV a számlákkal együtt ezentúl a számlakibocsátó cég adatait is részekre bontva kéri, ezért új mezők jelentek meg a beállításokban, amelyeket körültekintően kell kitölteni:
- Lépjen be a Főmenübe és válassza a Beállítások menüpontot.
- Válassza a Szervezet gombot.
- Töltse ki az új Számlázással kapcsolatos adatok részt.
- Az egyéb adatok részből kitörölheti azokat az adatokat, amelyek a Számlázással kapcsolatos adatok részben már szerepelnek.
A funkció elérése
Az Adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás funkciót a Számla modulon belül a NAV menüpontban találja.
A funkció használata
- Lépjen be a Számla modulba.
- Az eszköztárban válassza a NAV menüpontot.
- Válassza ki az Adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás almenüpontot.
- A megjelenő ablakban válassza ki a NAV által kért időszakot és számlaszámtartományt.
- Ellenőrizze, hogy a Kötelezően kitöltendő cégadatok fülön az adatok megfelelnek a valóságnak. Ezek az adatok is bekerülnek a NAV-nak készülő XML fájlba.
- Kattintson az OK gombra és válassza ki a fájl mentési helyét.
- A program jelzi, hogy az XML fájl elkészült. A kész fájlt adja át a NAV-nak.
Bontott címek
A rendelet értelmében a címeket bontott formában kell tárolni, azaz az eddigi egyetlen cím mező helyett több kisebb mező is megjelent: közterület neve, közterület jellege, házszám, épület, lépcsőház, emelet, ajtó. A NAV a címek felbontásával kapcsolatban ellentmondásos közleményeket adott ki, amelyek alapján nem egyértelmű, hogy elvárják-e a címek ilyen jellegű felbontását, viszont a rendelet előírja, ezért nem lehet tőle eltekinteni.
Kötelező termékadatok
Ezentúl ha közlekedési ezközt vagy ásványolajat számláz, kötelezően ki kell töltenie a termék adatlapon található számlázási adatokat.
Kötelező szolgáltatásadatok
Ka közvetített szolgáltatást számláz, a szolgáltatás adatlapon közelezően be kell jelölnie a Közvetített szolgáltatás mezőt.
XML fájl
Az adatszolgáltatás funkcióval készített XML állomány megfelel a 23/2014 NGM rendeletben meghatározott XSD sémának.