A 2020. július elsejével változott számlázási szabályokkal kapcsolatban sok telefonos megkeresést kaptunk, és összegyűjtöttük a leggyakoribbakat, hogy segítsünk a szabályok közötti eligazodásban.

Mely számlákat kell jelenteni a NAV Online Számla rendszerébe?

Jogszabály szerint nem kell minden számlát jelenteni, kizárólag a belföldi adóalanyoknak kiállított számlákat szabad jelenteni a NAV-nak. A magánszemélyeknek és a külföldieknek kiállított számlákat nem kell és nem is szabad jelenteni.

Mennyi idő van a számlák jelentésére üzemzavar esetén?

A számlákat üzemzavar esetén az üzemzavar elhárulását követő 24 órán belül jelenteni kell, ha az üzemzavar 48 óránál tovább tart, azt az ide kattintva elérhető űrlapon jelezni kell a NAV felé, és legkésőbb a 48 óra leteltekor és az azt követő 24 órán belül manuálisan kell beküldeni az adatokat. Figyelni kell a 3 vagy 4 napos hosszúhétvégékre, ilyen extrém esetekben is maximum 72 óra áll rendelkezésre a pótlásra. Annak nincs jelentősége, hogy a NAV rendszerében, a mi programunkban, vagy az internetszolgáltatásban van az üzemzavar.

Honnan tudom, hogy a számlát jelentette a program?

A számla táblázatokban található Online oszlopban jelzi a program a számla jelentésének státuszát. Ha bármilyen okból nem sikerült a jelentés, arra a program minden esetben felugró ablakban figyelmeztet.

Az Online oszlopban látható számla státuszok jelentése:

  • Jelentve: a számla sikeresen jelentve van a NAV Online Számla rendszerében, a program ellenőrizte a jelentés sikerességét.
  • Feldolgozás alatt: a számla adatokat beküldte a program a NAV-nak, és arra vár, hogy a NAV feldolgozza a jelentést. A program néhány percenként lekérdezi és frissíti a feldolgozásra váró jelentések státuszát. Ha a számlánk feldolgozás alatt van, nyugodtan kikapcsolhatjuk a gépünket, mert a NAV már megkapta a jelentendő adatokat.
  • Nem jelentendő: a számlát a jogszabályok értelmében nem kell jelenteni, mert vagy magánszemélynek készült vagy külföldi ügyfélnek.
  • Feldolgozatlan: a számlát még nem dolgozta fel a program, a feldolgozás pár percen belül megkezdődik. A program néhány percenként végzi a számlák feldolgozását. Lehetőleg addig ne kapcsoljuk ki a számítógépet, amig van feldolgozatlan számla.
  • Kapcsolathiba: nincs kapcsolat a NAV rendszerével, mert a NAV rendszere nem működik, vagy a programunk nem tud kapcsolódni az internethez (pl. tűzfal letiltotta a kapcsolódást).
  • Szerverhiba: a NAV rendszerében található hiba miatt nem lehetett a számlát jelenteni. Ilyenkor várni kell pár órát, amig a NAV javítja a hibát.
  • Beállításhiba: a programban hibásan vannak beállítva az Online Számla kapcsolódáshoz szükséges technikai adatok (technikai felhasználónév, jelszó, XML-kulcsok). A beállítással kapcsolatos útmutatót ide kattintva olvashatja el.
  • Programhiba: a program hibája miatt nem lehetett a számlát jelenteni. Ilyen esetben lépjen kapcsolatba velünk az elérhetőségünkön.
  • Kézi jelentés: a számla kézi jelentésre van jelölve, ami azt jelenti, hogy a számla adatait nekünk kell kézzel jelenteni az Online Számla honlapján.

A pénztárgép kiváltása esetén szükséges havi adatszolgáltatás (PTGSZLAH nyomtatvány), továbbra is kötelező?

Igen, a pénztárgép kiváltására rendszeresített havi számlaadat szolgáltatás a PTGSZLAH nyomtatványon továbbra is kötelező, azért, mert a magánszemélyeknek kiállított számlákat csak ezen lehet jelenteni. 2021.01.01-től várhatóan megszűnik a havi jelentési kötelezettség, mert utána az Online Számla rendszer befogadja majd a magánszemélynek kiállított számlákat is.

Csoportos áfaalany esetén hol kell feltüntetni a csoportos adószámot?

Csoportos áfaalanyoknak kiállított számlán mindig az adószám mezőbe, az egyéni adószám helyére kell írni a csoportos adószámot! Ebben az esetben az egyéni adószámot nem kell feltüntetni.

További kérdések és válaszok...

Az Online Számlával kapcsolatos leggyakoribb kérdések a NAV honlapján, a Kérdések és válaszok menüpontban is választ találhat, amelyet ide kattintva érhet el.

Támogasd természetvédelmi tevékenységünket!

Természetvédelmi tevékenységünket nonprofit módon, teljesen ingyen végezzük, amiből semmilyen bevételünk nem származik. De mi is csak pénzből tudjuk magunkat fenntartani. Azért gyűjtünk, hogy tovább tudjuk folytatni hasznos értékteremtő és értékmegőrző munkánkat, ezért kérünk, ha van rá lehetőséged, támogass minket! Közös érdekünk az ország élővilágának megőrzése és a klímaváltozás elleni küzdelem.

  • 1 000 Ft - egy munkakesztyű ára
  • 5 000 Ft - egy madárodú elkészítése
  • 10 000 Ft - egy veszélybe került növény áttelepítése
  • 20 000 Ft - a parkjainkat védő kerítések egyszeri kaszálása

 

Számlaszámunk: 11749015-28535807 (OTP Bank)

Nevünk: Völgyerdő Nonprofit Kft.

-->